HamSphere ile ruhsat derdi sona erdi!


Gazetelerin internet sayfalarını gezerken bazen "sonunda buda oldu!" gibi bazı manşetler görürüm. Ne olduğunu merak edip tıklamamak için kendimi zorlarım. İçinde son derece yalan ve boş bir haber olduğunu bile bile tıklayanlardanım. Ama bu sefer "sonunda bu da oldu!" manşetini atmaya sebep olacak bir yazılımı TA3BN tarafından gönderilen bir mail sonrası incelediğimde çok şaşırdım. Evet HamSphere ile artık binlerce dolar verip cihaz almaya ve saatlerde rüzgara karşı anten kurmaya son!. Sanal olarak kısa dalga simulasyonu yapan bir yazılım. özellikle 80 ve 40 bandında propogasyon sanallaştırmasını son derece başarılı buldum. Tekrar başa dönerek HamSphere'in ne olduğunu kısaca bahsederek kendini bana sevdiren özelliklerine değinmek istiyorum. HamSphere normal bir radyonun tamamen sanallaştırılmış hali. Web tabanlı SDR dinleme işinden sıkılmış birisi için hiç bir cihaza para vermeden bir çok DX ile gerçek şartlara çok benzer QSO imkanı oldu. İlk görüştüğüm istasyon 7055 de bulduğum F4DUK oldu. Evdekiler uyuduğu ve saatin gecenin 1'i oluşu sebebi ile cihazımın (yazılımımın kelimesini özellikle kullanmıyorum) mikrofon kazancını artırdım gücünü de 5W civarına indirerek CQ cağrımı yaptım. Derhal cevap vermesi ile birlikte QSO başlamış oldu. Fısıltıyla mikrofona doğru CQ diyerek seslenirken karşı istasyon bunu benim çıkış gücümün zayıf olmasına ve modülasyonumun bozuk olmasına bağladı ve hemen raporumu 54 olarak verdi. "Sevgili JARDEL (F4DUK) burada saat gece yarısı 1.30, içeride bizimkiler uyuyor. Gecenin bu saatinde şeytan çıkarır gibi CQ CQ CQ sesinden korkmasınlar diye çok yüksek sesle konuşamıyorum kusura bakma demektense, Vuuhoo! Jardel your report is 599 this is tango alfa three carli papa over diyerek hemen QSY oldum. Yaptığı en kötü ve en kısa QSO sonrası QSL biye diyemeden görüşmemizi bitirdik. Hatta kendisi bir ara benim DX CONTEST katılımcısı olduğumu sanmış bile olabilir.

Şimdi ise HamSphere yazılımının özelliklerine geçebiliriz.
  • HamSphere %100 ücretsiz bir yazılım. (2009 yılında yazılan bu ibareyi 2017 yılı itibarı ile değiştiriyorum. Artık ücretli)
  • DSB (Double Sideband) modulasyona sahip. LSB veya USB gibi bir imkan şimdilik yok. Fakat eminim yazar bunu da yapacaktır.
  • 10khz adımlarla frekans değiştirilebiliyor.
  • QRP ile 1kW (burada TA istasyonları 400W gücü geçmeleri durumunda yasal yaptırımlara maruz kalabilirler şimdiden uyarı) arası çıkış gücü ayarlanabilir ayrıca lineer'e ihtiyaç duymuyor. Ben QRP modunda kullanıyorum. Fazla RF maReFet değil nasıl olsa.
  • 40m ve 80m bantlarında çalışıyor.
  • Gerçek zamanlı propogasyon simulasyonu yapabiliyor.
  • Tüm bant spektrumunu ekranda gösterebiliyor.
  • O anda o band üzerindeki diğer istasyonları ve hangi frekansda olduklarını gösterebiliyor.
  • I.T.U Zone ve Region uyumlu.
  • Java tabanlı olduğu için herhangi bir işletim sisteminde çalışabilir.

Aklıma takılan sorular ise şunlar.
Acaba benim bulunduğum ITU zone ve region bilgilerine göre ve gerçek propogasyon değerlerine göre, RF simulasyonunu yapabiliyor mu? Yani prefix F4 bir istasyon ile prefix JA bir istasyonu farklı duyuyormuyum? bunları test ederek çıkış gücü ayarının gerçekten işe yarayıp yaramadığınıda test ettikten sonra tekrar buraya bişiler karalayabilirim. Sanırım ben VOIP işini seviyorum.
De TA3CP 73

3 yorum:

  1. Bendeki sürümü 2.0 görebıldıgım kadarı ile sizin 3.0,zaten arayüzüde farklı ayrıca bendekinin ilk haftası bedava idi şimdi çıkış yapamıyorum sadece dinleme yapabilyorum,sürümü nasıl yukseltcem bileedim
    TA4CMW 73
    taynuhlar@hotmail.com

    YanıtlaSil
  2. Tayfun Bey Merhaba,
    Sizin yorumunuzu okuduktan sonra http://www.hamsphere.com/download/ adresine giderek yeni versiyonu indirerek tekrar denedim. Şu anki versiyonu 2.0.19 olarak görünüyor. Tahminimce sizin kullandığınız versiyon bu olması gerekir. Artık TX yapamamanıza gelince şunu söyleyebilirim. Hamsphere önemli bir boşluğu dolduran bir yazılımdı fakat bu tür yazılımların arkasındaki hardware ve network hizmetini uzun süre ayakta tutabilmek belli bir madi güç gerektiriyor. Sanırım maddi yardımlar yeterli olmadığından olsa gerek Hamsphere artık cüzi bir miktar da olsa paralı oldu. Eski kullanıcılar bir süre daha tüm fonksiyonları ile kullanabilir durumda ama bunu ne kadar sürdürebilirler bende merak ediyorum. Sadece RX olsa bile evdeki el yapımı QRP ye alternatif bir hobi aracı olarak kullanımımıza devam edeceği kesin.
    73

    YanıtlaSil

Yorumunuzu aşağıdaki kutuya bırakabiliriniz. 73