SDR veya Software Defined Radio


SDR veya Software Defined Radio, Türkçesi ile Yazılım Tanımlı Radyo konusunda ilk çalışmamı bitirdim. Bu konuda gene uzun telefon konuşmalarımız sonunda hem sistemi tanımamı hemde kiti edinmemi sağlayan TB1CI (Tango Bravo Bir Çarli İndia) Veli'ye teşekkürler.

Kit olarak kullandığım SoftRock RX only model kiti TB1CI plastik bir kutu içinde her tarafından kablo sarkık vaziyette bana verdiğinde eve gelir gelmez önce metresini 1TL ye aldığım BNC kablo ile çatıya koşmam bir oldu. Sonra bizim evi yapan mimara bir ton kızdım. Keşke anteni bağlayacak düzgün bir yer olsaydı diyede kendi kendime söylendim. Gözümü karşı komşunun çatısına dikmiştim ki bir çok yerde Radyo Amatörü arkadaşlarımın antenleri yüzünden başlarına gelenleri hatırladım ve vazgeçtim. 11 metre kabloyu kimseye çaktırmadan apartmanın çatısından aşağıya sarkıttım. Diğer ucunu da su deposunun ucuna bağladım. Belkide bu güne kadar yapılmış en amatör anten oldu. Ama oldu :)
Konnektörün bağlantı yerine boş bir tüp lehim kutusuna 8 tur BNC sararak hemen bir balum yaptım. Böylece hemen yanımdaki yüksek güçlü bir başka vericiden gelen enterfansı biraz azaltmış olurum diye düşündüm.
Anten işi tamam!
Hazır evdekiler uzun bir seyahate gitmişken balkona matkap dahil ne kadar mekanik alet varsa çıkarttım. Gece yarısına yakındı SDR kiti içine koyacağım kutunun delikleri ve yerleşimini bitirdim. Değerli alt kalt komşumuz o günki gürültüler için senden de özür dilerim.
Hikaye tarafını bitirerek teknik anlatıma devam edeyim. Sadece alıcı yaptığım için etraftaki gürültüden en az etkilenmesi için kiti aluminyum bir kutu içine yerleştirdim. Kutuyu şuradan satın aldım. Fiyatını 7TL diye hatırlıyorum. QRP kitleri veya bir çok cihaz için çok güzel kutular var. Hatta kutucu dükkanının içinde gezerken insan kutuları gördükçe cihaz yapası geliyor bilmiş olun. Kiti bitirdikten sonra anteni bağlayıp alıcının ses çıkışını bilgisayarın mic girişine bağladım. Ukraynadan gelen RF trafiğinin bu kadar güçlü olduğunu daha önce bilseydim evin duvarlarını faraday kafesi ile kaplardım :). Bu basit kit ile bir çok PSK CW ve SSB dinledim. Sınavlara hazırlanırken bana mors sınavında son derece faydası oldu. Uzun süze SWL olmanın keyfi ile mouse ile frekans dğiştirmenin keyfini annemin eve geldiğinde antenin ucunu balkondan aşağıya atasıya kadar olan bir kaç gün boyunca yaşadım.
Gerekli ekipman ve malzeler.
  • SoftRock SDR kit
  • Rocky (SDR Yazılım)
  • Anten (Çamaşır ipi görünümde gerilmiş bir miktarkablo)
  • Anlayışlı komşu (Bizimkiler saolsunlar)
Tavsiye edeceğim yazılım Rocky. Nedenine gelince. Bilmiyorum ama bu yazılımı çok sevdim. Tavsiye edeceğim kit SoftRock. Nedenine gelince bu kiti hazrı alırsanız çok güzel lehimlenmiş geliyor ve çok düşük güç tüketimi ile 9V batarya ile uzun süre inleyebiliyorsunuz.
Anten tavsiyesi: anten olarak benim yaptığım anteni yapacaklar (aynı anteni bir daha yap deseler yapamam o ayrı konu) kablonun aşağıya sarkan ucunu mutlaka bi yere tuttursunlar. Geceleri rüzgarla alt kattakilerin penceresine çarpıyor ve şikayet konusu oluyor. Tecrübe edilmiştir.

1 yorum:

Yorumunuzu aşağıdaki kutuya bırakabiliriniz. 73